A Szolgáltató hibásan teljesít, ha a Szolgáltatás a teljesítés időpontjában nem felel meg a szerződésben vagy jogszabályban megállapított minőségi követelményeknek. Nem teljesít hibásan a Szolgáltató, ha a jogosult a hibát a szerződéskötés időpontjában ismerte, vagy a hibát a szerződéskötés időpontjában ismernie kellett.
1.Kellékszavatosság
A Szolgáltató a webáruházban elérhető és megrendelhető Termékekről, azok tulajdonságairól folyamatos és megfelelő tájékoztatást nyújt. A Termékeknek alkalmasnak kell lenniük azokra a célokra, amelyekre más, azonos fajtájú Termékeket rendszerint használnak, rendelkezniük kell azzal a minőséggel, amely azonos fajtájú Termékeknél szokásos, és amelyet a Megrendelő elvárhat, valamint rendelkezniük kell a Szolgáltató által adott, a webáruházban hozzáférhetővé tett leírásban szereplő tulajdonságokkal.
Milyen esetben élhet Ön a kellékszavatossági jogával?
A Szolgáltató a hibás teljesítésért felelősséggel tartozik (kellékszavatosság), amely esetén Megrendelő kellékszavatossági igényt érvényesíthet a Ptk. szabályai szerint. A Szolgáltató hibásan teljesít, ha a Termék a kiszállítás (teljesítés) időpontjában nem felel meg a jogszabályban vagy szerződésben meghatározott tulajdonságoknak kivéve, ha a hiba a szállítás következménye. A Megrendelő hibás teljesítés esetén kifogást terjeszthet elő, kifogását a Szolgáltató bármely elérhetőségén, írásban közölheti az alábbiak szerint:
Milyen jogok illetik meg Önt kellékszavatossági igénye alapján?
A Megrendelő szavatossági igényként elsősorban – választása szerint – kijavítást vagy kicserélést igényelhet, kivéve, ha a kijavítás vagy kicserélés teljesítése lehetetlen, vagy ha az a Szolgáltatónak – másik kellékszavatossági igény teljesítésével összehasonlítva – aránytalan többletköltséget eredményezne. A Szolgáltató a kifogásként előterjesztett kijavítási vagy kicserélési igény beérkezésétől számított 15 (tizenöt) napon belül a választott szavatossági igénynek, a Megrendelőnek okozott jelentős érdeksérelem nélkül eleget tesz. Ha a kijavítás/kicserélés időtartama a 15 (tizenöt) napot várhatóan meghaladja, úgy a Szolgáltató tájékoztatja a Megrendelőt a javítás/csere várható időtartamáról.
Amennyiben Megrendelő a kijavítást vagy a kicserélést nem kérte, illetve nem kérhette, úgy igényelheti az ellenszolgáltatás arányos leszállítását, vagy a Szolgáltató költségére maga kijavíthatja vagy mással kijavíttathatja a Terméket, vagy– végső esetben – a szerződéstől is elállhat. Jelentéktelen hiba miatt elállásnak nincs helye. Választott kellékszavatossági jogáról egy másikra is áttérhet, az áttérés költségét azonban Felhasználó viseli, kivéve, ha az indokolt volt, vagy arra a vállalkozás adott okot.
Megrendelő hibás teljesítés esetén akkor is jogosult – a szerződésszegés súlyához igazodva – arányos árleszállítást kérni vagy elállni a vásárlástól, ha:
– Szolgáltató nem végezte el a kijavítást vagy kicserélést, vagy elvégezte, de nem teljesítette a kicserélt Termék saját költségén történő visszavételét; vagy
– ismételt teljesítési hiba merült fel, annak ellenére, hogy a Szolgáltató megpróbálta orvosolni a hibát; vagy
– a Termék hibája olyan súlyú, hogy azonnali árleszállítást vagy azonnali elállást indokol; vagy
– Szolgáltató nem vállalta orvosolni a hibát vagy nyilvánvaló a körülményekből, hogy észszerű határidőn belül vagy a Megrendelőnek okozott jelentős érdeksérelem nélkül nem is fogja azt megtenni.
Milyen határidőben érvényesítheti Ön kellékszavatossági igényét?
A Megrendelő a hiba felfedezése után késedelem nélkül köteles a hibát a kötelezettel közölni. Fogyasztó Megrendelő esetén, a hiba felfedezésétől számított 2 (két) hónapon belül közölt hibát késedelem nélkül közöltnek kell tekinteni. A Megrendelő szavatossági igénye a teljesítés időpontjától számított 1 (egy) év alatt évül el, míg Fogyasztó igénye a teljesítés időpontjától számított 2 (két) év alatt évül el.
Kivel szemben érvényesítheti kellékszavatossági igényét?
Megrendelő a Szolgáltatóval szemben érvényesítheti kellékszavatossági igényét.
Milyen egyéb feltétele van kellékszavatossági jogai érvényesítésének?
A teljesítéstől számított 6 (hat) hónapon belül a kellékszavatossági igénye érvényesítésének a hiba közlésén túl nincs egyéb feltétele amellett, hogy Megrendelő igazolja a Termék(ek), illetve a Szolgáltatás(ok) Szolgáltató általi nyújtását. A teljesítéstől számított 6 (hat) hónap eltelte után azonban már Megrendelő köteles bizonyítani, hogy az Ön által felismert hiba már a teljesítés időpontjában is megvolt.
2. Termékszavatosság
A Szolgáltató által a Fogyasztónak eladott ingó dolog (Termék) hibája esetén a Fogyasztó követelheti, hogy a Szolgáltató a Termék hibáját javítsa ki, vagy – ha a kijavítás megfelelő határidőn belül, a Fogyasztó érdekeinek sérelme nélkül nem lehetséges – a Terméket cserélje ki. A Termék akkor hibás, ha nem felel meg a Terméknek a gyártó által történt forgalomba hozatalkor hatályos minőségi követelményeknek, vagy nem rendelkezik a gyártó által adott leírásban szereplő tulajdonságokkal.
A Szolgáltató mentesül a termékszavatossági kötelezettség alól, ha bizonyítja, hogy
– a Terméket nem üzleti tevékenysége vagy önálló foglalkozása körében gyártotta vagy forgalmazta;
– a Termék forgalomba hozatalának időpontjában a hiba a tudomány és a technika állása szerint nem volt felismerhető; vagy
– a Termék hibáját jogszabály vagy kötelező hatósági előírás alkalmazása okozta.
A Szolgáltatónak (gyártónak, forgalmazónak) a mentesüléshez elegendő az egyik okot bizonyítania.
Milyen esetben élhet Ön a termékszavatossági jogával?
Ingó dolog (Termék) hibája esetén Fogyasztó – választása szerint – az 1. pontban meghatározott kellékszavatossági jogát vagy termékszavatossági igényt érvényesíthet.
Milyen jogok illetik meg Önt termékszavatossági igénye alapján?
Termékszavatossági igényként Fogyasztó kizárólag a hibás Termék kijavítását vagy kicserélését kérheti.
Milyen esetben minősül a Termék hibásnak?
A Termék hibás, ha nem felel meg a forgalomba hozatalakor hatályos minőségi követelményeknek vagy nem rendelkezik a gyártó által adott leírásban szereplő tulajdonságokkal.
Milyen határidőben érvényesítheti Ön termékszavatossági igényét?
Fogyasztó termékszavatossági igényét a Termék gyártó általi forgalomba hozatalától számított 2 (két) éven belül érvényesítheti gyártóval szemben.
A termékszavatosság érvényesítéséhez minden esetben szükség van a vásárlás napját igazoló számlára.
Kivel szemben és milyen egyéb feltétellel érvényesítheti termékszavatossági igényét?
Termékszavatossági igényét kizárólag az ingó dolog gyártójával (gyártónak minősül a termék előállítója és forgalmazója) szemben gyakorolhatja.
Felhívjuk Fogyasztó figyelmét, hogy ugyanazon hiba miatt kellékszavatossági és termékszavatossági igényt egyszerre, egymással párhuzamosan nem érvényesíthet. Termékszavatossági igényének eredményes érvényesítése esetén azonban a kicserélt Termékre, illetve kijavított részre vonatkozó kellékszavatossági igényét a gyártóval szemben érvényesítheti.
A szavatosság tekintetében egyebekben a Ptk., valamint fogyasztónak minősülő Megrendelő esetén a 45/2014. (II. 26.) Korm. rendelet, valamint a 73/2021. (VI. 30.) Korm. rendelet vonatkozó rendelkezései az irányadók.